icon nieuwsWe houden je op de hoogte

Interview met de ICT Telecom Manager van het jaar

06-09-2012 door Martine van den Berg
Berrie Vlietstra, datacenter Manager bij Delta Lloyd is op 7 juni 2012 benoemd tot ICT Telecom Manager van het jaar 2012.
Interview met de ICT Telecom Manager van het jaar

Virtual Sciences is preferred supplier van Delta Lloyd op het gebied van IBM WebSphere en Domino expertise. Virtual Sciences ondersteunt Delta Lloyd bij het oplossen van complexe IT vraagstukken op deze gebieden.

We waren dan ook erg verheugd te vernemen dat Berrie Vlietstra, datacenter Manager bij Delta Lloyd, bekroond is met de TMA Award van 2012. Een mooi moment voor Virtual Sciences om hem zelf eens te vragen naar zijn drijfveren om Delta Lloyd op IT vlak future proof te maken.

Om meteen maar met de deur in huis te vallen: waarom ben je verkozen tot IT Manager van het jaar 2012?

“Mijn projectbeschrijving over de ontwikkelingen van de ICT infrastructuur binnen Delta Lloyd en wat er op dat gebied de afgelopen drie jaar allemaal is veranderd werd door de jury eigenzinnig en tegendraads genoemd en ik kan me daar wel in vinden. Wij hebben een aantal jaren geleden een nieuwe strategie ingezet; we insourcen in plaats van outsourcen en in de huidige markt mag je dat best tegendraads noemen. Daarnaast hebben we bij Delta Lloyd, in een meer dan drie jaar durend programma, ongeveer 100% van onze infrastructuur vernieuwd en daarmee future proof gemaakt. Dat betekent dat we de afgelopen jaren fors hebben geïnvesteerd in een tijd waarin andere bedrijven toch vooral de hand op de knip houden en ook dat mag tegendraads genoemd worden. We zijn nu ongeveer drie jaar verder en “bijna klaar”. Er was dus een lange adem voor nodig, maar het levert wel resultaat. Volgens een recente benchmark die we door Gartner hebben laten uitvoeren behoort Delta Lloyd, binnen haar peer groep, inmiddels tot de goedkoopste 25% bedrijven waar het gaat om de kosten voor het beheren van de ICT infrastructuur.”

Waarom denk je dat insourcing een betere gereedheid voor de toekomst garandeert?

Een belangrijke verandering is dat we IT bij Delta Lloyd sinds enige tijd echt zien als core business en bij een financiële instelling is dat wat mij betreft ook volledig terecht. Zonder IT systemen geen bank en geen verzekeraar. Natuurlijk geldt dat voor veel meer bedrijven, maar bij financiële instellingen is de IT het primaire proces en die overtuiging zie je nu ook terug in ons organisatiemodel: IT is een line of business geworden, naast bijvoorbeeld Schade en Leven. Ik zie dat nog niet bij heel veel andere bedrijven.

Verder is het zo dat bedrijfsprocessen steeds minder worden ondersteund door enkelvoudige applicaties, maar meer en meer door ketens van applicaties en die ketens trekken zich steeds minder aan van de grenzen van een datacenter. Deze ontwikkelingen (die je cloud zou kunnen noemen) kun je wat mij betreft het beste in gaan vanuit een situatie waarin je zelf voor 100% de regie voert en dat is lastig als je IT door een derde partij wordt beheerd.

Wat is jouw advies aan  IT managers van andere bedrijven?

Blijf vooral veel uitbesteden ;-), dat is beter voor onze concurrentiepositie.

Maar serieus: de wereld waarbinnen financiële dienstverleners opereren is al geruime tijd zeer turbulente en het ziet er nog niet naar uit dat daar snel verandering in komt. Om snel op die turbulentie in te kunnen spelen is steeds meer behoefte aan verandering. Je moet dus maximale flexibiliteit nastreven om steeds maar weer die veranderingen te kunnen doorvoeren en verandering blijkt in de praktijk, net als innovatie, iedere keer weer heel moeilijk te contracteren.

Heb je altijd al in de IT willen werken?

Datacenter manager is de mooiste baan die er is. Ik prijs mij dus heel gelukkig dat ik dit mag doen. Ik ben opgegroeid in de IT, begonnen als computer operator en, via een aantal technische functies, uiteindelijk in het IT management terecht gekomen. Ik heb dus mijn hele werkzame leven in de IT doorgebracht en zou eerlijk gezegd niet weten of ik überhaupt wel iets anders kan. Daarnaast ben ik blij dat ik dit bij Delta Lloyd mag doen. Vroeger op school had ik al moeite om mij te conformeren, dus ik voel me zeer op mijn plek bij een organisatie die haar eigen koers vaart en zich niet al te veel aantrekt van hoe anderen het doen.

Je bent een fervent paraglider. Is er een verband tussen je liefde voor extreme sporten en je werk?

Uiteindelijk is het dezelfde persoon die beide dingen doet. Ik kan niet werken en leven in een omgeving met te weinig vrijheid. Ik heb ruimte nodig. Daarboven in de lucht maak ik zelf uit wat er gebeurt en in mijn huidige functie ervaar ik die vrijheid ook. Mijn afdeling is een soort eigen bedrijfje binnen Delta Lloyd en dat is erg prettig.

In de lucht tijdens het vliegen heb je te maken met het managen van risico’s; hoe gaat dat binnen je werk?

Vliegen is onwaarschijnlijk mooi, maar niet geheel zonder risico. Eigenlijk ben ik primair een zekerheidszoeker. Dat klinkt misschien vreemd voor iemand die aan paragliding doet, maar de wereld is niet voor 100% maakbaar. Paragliding is weliswaar een risico sport en 100% garantie op een veilige vlucht bestaat niet, maar dat is geen reden om het dan maar niet te doen. Je hebt evenmin de garantie dat je veilig op je werk komt als je ‘s morgens in de auto stapt en toch doe je dat iedere dag. Als iemand aan mij vraagt wat nou het mooiste is van een vlucht dan antwoord ik altijd: het mooiste van een vlucht is de volgende vlucht. Ik zal er dus alles aan doen om die volgende vlucht te kunnen maken en dat betekent bij twijfel kiezen voor veiligheid.

Stel je staat boven op een berg te wachten op een goed moment om te gaan vliegen. De weersomstandigheden zijn twijfelachtig, het was een uur klimmen om er te komen, je staat helemaal klaar en je wilt zo graag, maar om de een of andere reden “voelt het niet goed”. Dat is het moment om te besluiten om in te pakken en naar beneden te wandelen. Je hebt alles afgewogen en letterlijk “on the edge” een besluit genomen dat niet alleen maar gebaseerd is op rationele afwegingen.

In de context van ons werk nemen we vaak 100% van onze besluiten met ons hoofd, gebaseerd op uitsluitend rationele afwegingen. Ik vind dat we bij het nemen van beslissingen best vaker ons gevoel mogen meewegen. Puur op vertrouwen sommige beslissingen nemen is lastig, maar dat is ook beslissingen nemen ‘on the edge’.

Dank je wel Berrie voor dit interview. We wensen je veel succes met het vervolg van deze prachtige uitdaging.

 

TMA Award 2012

De TMA Award een initiatief van TME en Telecommagazine. De TMA Award is bedoeld voor ICT-en telecommanagers die ofwel een bedrijfskritisch telecomproject met succes hebben afgerond, ofwel in de afgelopen jaren uitzonderlijke prestaties voor hun organisatie hebben geleverd op het gebied van telecom.

Zoals de winnaar Berrie Vlietstra het omschrijft: "Wij doen nu meer voor minder". De ICT-inrichting is 'future proof' gemaakt en ook het toegekende belang van ICT heeft een zichtbare vertaling gekregen in de organisatiestructuur: de gehele ICT is namelijk ondergebracht in een aparte business unit waarvan de directeur (de CIO) plaatsneemt in de groepsdirectie van de organisatie. De manier waarop de winnaar binnen en buiten de eigen organisatie deze transformatie heeft weten te managen bleef niet ongemerkt voor de jury.

Bron: www.tma-nl.org

Over Delta Lloyd

Delta Lloyd is een beursgenoteerde financiële dienstverlener die producten en diensten aanbiedt op het gebied van verzekeringen en fondsbeheer evenals bancaire producten en diensten. Delta Lloyd is al sinds 1807 een vertrouwde partner voor haar klanten en is nu met 5600 vaste medewerkers voornamelijk actief in Nederland en België.