icon blogAltijd iets te leren

No Enterprise is an Island

30-05-2014 door Ronald Streekstra

De vorige keer schreef ik over de vijf trends voor business integratie en beloofde ik op de deze trends terug te komen. Maar eerst moet ik nog wat uitleggen. Van een lezer ontving ik de vraag waarom er een plaatje van een eiland bij deze blog stond. Het eiland op de foto is een hotel op het Centara eiland in de Malediven. Dit eiland staat als metafoor voor een modern bedrijf.

No Enterprise is an Island

Vroeger was er alleen een hotel op het eiland zelf. De mensen die daar werken hebben hun eigen processen voor boekingen, kamerbezetting en schoonmaakrooster. Deze processen moeten onderling geïntegreerd worden; een kamer moet schoon opgeleverd voordat de volgende gast aankomt. Medewerkers gebruiken applicaties die data uit verschillende bronnen met elkaar in verbinding brengen en zo waarde creëren voor de eindgebruiker. Data geïntegreerd door Applicaties in Processen, een blauwdruk voor ieder bedrijf.

Dit eiland heeft een aantal veranderingen ondergaan die symbool staan voor de veranderingen die elk bedrijf ondergaat. 

Tot zover niets nieuws; bedrijven hebben een etalage voor klanten en een dienstingang voor leveranciers. Laten we het eiland verder verkennen.

 We zien dat het eiland niet langer geïsoleerd in de Indische Oceaan ligt, maar met allemaal tentakels verbonden is met zijn omgeving.

 

Als we dat in een groter perspectief (linker figuur hieronder) plaatsen dan zien we een wirwar aan verbindingen tussen bedrijven ontstaan.

 

Dat doet me denken aan de spaghetti architectuur die we kennen van binnen het bedrijf. De oplossing hiervoor vind je in de luchtvaart industrie (rechter figuur hierboven). Niet iedere plaats hoeft direct met een andere plaats verbonden worden, soms is het prima om een tussenstop te maken via een grote luchtvaart hub. Hetzelfde ontstaat in de digitale wereld.

Er zullen Cloud Service Hubs of Cloud Service Brokers ontstaan die een aantal bestaande internet bronnen samenvoegen, verrijken en/of analyseren en het resultaat doorleveren aan afnemers.

Gartner definieert Cloud Service Brokerage als volgt:

Cloud services brokerage (CSB) is an IT role and business model in which a company or other entity adds value to one or more (public or private) cloud services on behalf of one or more consumers of that service via three primary roles including aggregation, integration and customization brokerage. A CSB enabler provides technology to implement CSB, and a CSB provider offers combined technology, people and methodologies to implement and manage CSB-related projects.

Virtual Sciences is een informatie- of kennismakelaar (CSB), daarbij zijn we niet de databron en leveren we soms de systemen naar eindklanten, maar zijn we altijd de verbindende schakel tussen bronnen en eindklanten.

 


Blog titel gebaseerd op het gedicht van John Donne: "No man is an Island, entire of it self; every man is a piece of the Continent, a part of the main".