icon blogAltijd iets te leren

Fronteers 2014

10-11-2014 door Thijs Jonkman

Fronteers is de vakvereniging voor front-end ontwikkelaars. Zij organiseren jaarlijks een conferentie in de Tushinski bioscoop in Amsterdam. Dit geeft naast uitstekende zetels en barista koffie de perfecte ambiance voor het laatste nieuws en inspirerende presentaties op het gebied van front-end (HTML, CSS en JavaScript). Ook dit jaar was er weer een imposante selectie van internationale sprekers. Het geheel werd aan elkaar gepraat door de host Jake Archibald, die zelf in de vorige jaren menig praatje heeft verzorgd.

Fronteers 2014

De conferentie werd afgetrapt door Heydon Pickering, met een tirade over CSS 'best practices'. Hij kan zoals veel Engelse sprekers die ik gezien heb, zijn verhaal leuk brengen. Hij doet hoofdzakelijk een pleidooi voor het gebruik van voor toegankelijkheid verreikte html in plaats van HTML vullen met een myriade aan classes. Vaak wordt er bijvoorbeeld een class 'navigatie' aan een menu toegevoegd om deze met CSS vorm te geven. Als je daar echter de WAI-Aria rol 'navigation' voor gebruikt, dan kun je er CSS technisch evenveel mee en heeft de HTML voor screenreaders en andere toegankelijkheidshulpmiddelen een praktische waarde meegekregen. Ook bijvoorbeeld een tab navigatie kun je heel goed vormgeven met WAI-Aria rollen en statussen. WAI-Aria is ontwikkeld voor het toegankelijk maken van de steeds meer javascript gebaseerde websites en applicaties, wat er voor zorgt dat je voor bijna alles wel een geschikte rol of status vinden waar je voorheen een class voor zou gebruiken.

Fronteers heeft altijd een gezonde focus op toegankelijkheid. Waar Heydon via markup gebruik de toegankelijkheid wil verhogen, heeft Meri Williams de project management kant gekozen. Zij pleit ervoor om toegankelijkheid via scrum e.d. al vroeg in het proces onder de aandacht te brengen en alle neuzen in het team dezelfde kant op te krijgen. Op deze manier wordt het niet achteraf op een 'oh ja, dat moet ook nog' manier gedaan. Persoonlijk denk ik dat dit wel lastiger door de 'front-ender' alleen te beïnvloeden is, vooral in grote teams en grote organisaties.

Dit jaar was er ook veel aandacht voor grootschalige front-end implementaties. Daniel Espeset vertelt over kwaliteitsbeheersing en continu testen en doorontwikkelen aan een live omgeving bij Etsy, Nicholas Gallagher vertelt over Twitter UI infrastructuur en Pete Hunt lichtte zijn visie op test strategieën toe. Naast dat dit hoofdzakelijk over grote bedrijven gaat met grote agile front-end teams, gaat ook opvallen dat het beheersbaar houden van applicaties, waarbij door veel mensen aan de front-end gewerkt wordt, geautomatiseerd testen en code analyse heel belangrijk wordt. In de front-end wordt toch vaak meer functionaliteit toegevoegd, dan dat er iets wordt opgeschoond en verwijderd. Dit ga je vooral voelen bij grote hoeveelheden gebruikers omdat elke gebruiker toch alle niet meer gebruikte front-end code moet downloaden, wat enerzijds geld kost, maar anderzijds ook voor een tragere laad en render tijd leidt, waardoor bezoekers sneller afhaken. Front-end opschoning en een kritische blik naar bestaande codebases zorgen ervoor dat je daarna weer goed en fris kan doorontwikkelen en dat je website weer sneller aanvoelt.

Fronteers is ook altijd een mooie showcase voor JavaScript kunsten. Zo stond gamen in de spotlight, zowel 2D als een geweldige 3D demonstratie. Ook communicatie werd behandeld, met WebRTC (peer-to-peer telefonie) en de 'real-time' web (efficiënte communicatie met servers, strategieën en wat waarom niet werkt) en offline applicatie bouw. Al zijn deze talks zeer interessant en wel wat aan de technische kant, ze zijn ook vaak pas van toepassing als je oudere browsers uitsluit. De tijd voor nieuwe soorten applicaties en games komt dichterbij, maar zijn voorlopig nog toekomst muziek. Vooral leuk om in de avonduren wat probeersels mee uit te voeren.

Wat mij persoonlijk erg aansprak waren prestentaties over animatie. Ik vind het leuk om kleine visuele gimmicks aan een webdesign mee te geven. Dit kan over het algemeen via 'progressive enhancement' en heeft een 'oh leuk' factor, zonder de content te beïnvloedden. Dit doe ik meestal via css animatie en SVG. Sara Soueidan toont hier de mogelijkheden van afgezet tegen de mogelijkheden van animeren met SMIL. SMIL heeft technisch gezien meer mogelijkheden en ziet er veelbelovend uit, maar heeft helaas de beperking dat IE het niet ondersteund, dus moet er alsnog een backup met css worden verzorgt. Cartoonist Rachel Nabors vertelt ook over animaties, maar dan ondersteund door veel van haar eigen tekeningen. Zij belicht de verschillende invalshoeken die in front-end land bestaan wat betreft animatie en reikt verschillende interessante JavaScript animatie bibliotheken aan.

Dit jaar licht de optimalisatie presentatie de gevolgen van responsive design uit. Dave Olsen belicht tools om je performance goed te kunnen testen. Hij pleit voor het gebruik van een performance budget voor websites. Hoe zwaar zijn sites van directe concurrenten en maak jouw site 25% lichter.

Nu heb ik lang niet alles belicht en niet even diepgaand. Voor mij is het belangrijkste van de Fronteers conference dat ik na afloop enorm zin heb om de nieuwe technieken te gaan uit proberen en toe te passen. Het is een enthousiasmerende conferentie. Ik wil een CSS framework opzetten dat puur uitgaat van WAI-Aria rollen en statussen, dat met HTML5 en CSS3 een mooie basis neerzet om op voort te bouwen. Ik wil SVG's animeren met SMIL. Ik wil offline applicaties bouwen. Ik denk dat het tijd wordt dat ik mijn website weer eens een opfrisser geef.

Kijk voor meer informatie over de conferentie op de Fronteers website: